Λεμφοίδημα και καλοκαίρι – Χρήσιμες συμβουλές

Τι είναι το λεμφοίδημα και πώς προκαλείται;

Το λεμφοίδημα είναι το οίδημα (διόγκωση) κάποιας περιοχής του σώματος, που μπορεί να επέλθει μετά από λεμφαδενικό καθαρισμό, ή να προκληθεί λόγω δυσλειτουργίας των λεμφαδένων ή των λεμφαγγείων του σώματος. Εμφανίζεται στα άνω ή στα κάτω άκρα, καθώς και σε άλλες περιοχές του σώματος, όπως το κεφάλι, η πλάτη και τα γεννητικά όργανα.

Το λεμφοίδημα διακρίνεται σε δύο κατηγορίες: το πρωτοπαθές και το δευτεροπαθές. Το πρωτοπαθές λεμφοίδημα είναι συνήθως κληρονομικό και προέρχεται από την εκ γενετής απουσία λεμφαδένων και λεμφαγγείων. Από την άλλη, το δευτεροπαθές λεμφοίδημα παρουσιάζεται μερικές φορές ως επιπλοκή των λεμφαδενικών καθαρισμών στην περιοχή της μασχάλης ή στη βουβωνική χώρα, καθώς και ως επιπλοκή των ακτινοθεραπειών για την αντιμετώπιση του καρκίνου σε διάφορες περιοχές του σώματος. Οι παρεμβάσεις αυτές ενδέχεται να επιφέρουν στάση ή δυσλειτουργία της λέμφου και κατά συνέπεια, συσσώρευση υγρού σε διάφορα μέρη του σώματος.

Αν και δεν υπάρχει θεραπεία, η διαχείριση του λεμφοιδήματος για την αποφυγή της αύξησης του προβλήματος είναι εφικτή, με τη σωστή καθοδήγηση από φυσικοθεραπευτή / ειδικό στο συγκεκριμένο θέμα.

Χρήσιμες συμβουλές για τη διαχείριση του λεμφοιδήματος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού

Η ζέστη επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το λεμφοίδημα. Δεδομένου ότι ζούμε σε μια πολύ ζεστή χώρα, με μεγάλα καλοκαίρια και ψηλές θερμοκρασίες, οι πιο κάτω συμβουλές είναι αρκετά χρήσιμες για τη διαχείριση του λεμφοιδήματος κατά τους μήνες του καλοκαιριού.

  • Μένουμε δροσεροί. Κατά τις ώρες όπου οι θερμοκρασίες είναι ιδιαίτερα ψηλές, προτιμάμε κλιματιζόμενους εσωτερικούς χώρους για τις βόλτες μας.
  • Πίνουμε άφθονο νερό για να βοηθάμε το σώμα μας να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του.
  • Φοράμε φαρδιά και αέρινα ρούχα για καλύτερη λεμφική ροή.
  • Τοποθετούμε το φουσκωμένο άκρο σε ανάρροπη θέση (ψηλά) και βάζουμε πάνω του μια κρύα, βρεγμένη πετσέτα.
  • Είμαστε προσεκτικοί με τον ήλιο. Χρησιμοποιούμε αντηλιακό για να αποφύγουμε τυχόν εγκαύματα, τα οποία αυξάνουν το οίδημα, αλλά και το ρίσκο να παρουσιαστεί λοίμωξη.
  • Τοποθετούμε τα ειδικά μας ενδύματα (κάλτσα, μανίκι, γάντι) στην κατάψυξη πριν τα φορέσουμε, για να δίνουμε μια ανάσα δροσιάς στα άκρα μας.
  • Επιδιώκουμε να κολυμπάμε όσο μπορούμε. Η πίεση που ασκεί το νερό στα άκρα είναι η ίδια με αυτή των ειδικών ενδυμάτων. Επιπλέον, η κίνηση μέσα στο νερό βελτιώνει τη λειτουργία του λεμφικού συστήματος.

Τι να προσέχουμε όσον αφορά το κολύμπι

  • Προτιμούμε τη θάλασσα από την πισίνα, γιατί το χλώριο ξηραίνει το δέρμα μας και το κάνει πιο ευάλωτο σε «σκασίματα», που επιτρέπουν στα βακτήρια να εισέλθουν και να προκαλέσουν λοίμωξη.
  • Εάν υπάρχει ήδη κάποια πληγή στα άκρα, καλό είναι να αποφεύγουμε το νερό.
  • Φοράμε ειδικά παπούτσια για το περπάτημα στη θάλασσα, για να αποφύγουμε τυχόν σκισίματα στα πόδια.
  • Αφού κάνουμε μπάνιο μετά το κολύμπι, βεβαιωνόμαστε ότι έχουμε στεγνώσει πολύ καλά το σώμα μας πριν φορέσουμε τα ειδικά ενδύματα και τα ρούχα μας, για να αποφύγουμε την ανάπτυξη μυκητιάσεων, που αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης.
  • Χρησιμοποιούμε εντομοαπωθητικά για να αποφύγουμε τα τσιμπήματα από έντομα. Σε περίπτωση τσιμπήματος, πλένουμε την περιοχή, τη στεγνώνουμε καλά και βάζουμε αντιβιοτική κρέμα. Εάν παρατηρήσουμε ότι η περιοχή του τσιμπήματος διογκώνεται και κοκκινίζει, καλό είναι να επισκεφθούμε το γιατρό μας.

 

Απολαμβάνουμε λοιπόν το καλοκαίρι μας, ακολουθώντας τις κατάλληλες συμβουλές, χωρίς να χρειάζεται να παραμένουμε μέσα στο σπίτι λόγω του λεμφοιδήματος.

 

Μαρία Καραμαλλάκη
Φυσικοθεραπεύτρια

Πρόσφατα άρθρα