Σύνδρομο Περίπλοκου Περιοχικού Πόνου (CRPS)

Ορισμός και συμπτώματα

Το πολύπλοκο περιοχικό σύνδρομο πόνου (Complex regional pain syndrome – CRPS) ή αλγοδυστροφία όπως ονομαζόταν παλαιότερα, αποτελεί μια χρόνια πάθηση που χαρακτηρίζεται από έντονους πόνους κυρίως στα άκρα και χωρίζεται σε δύο τύπους: CRPS I και CRPS II.

• Αποχρωματισμός δέρματος
  • Συνεχής πόνος που διαρκεί για τρεις ή περισσότερους μήνες και συχνά έχει το αίσθημα παλμών ή καψίματος
  • Αυξημένη ευαισθησία στο κρύο ή στην πίεση
  • Οίδημα στα επηρεαζόμενα μέρη του σώματος
  • Αλλαγές στην τριχοφυΐα ή στο ρυθμό αύξησης των νυχιών
  • Δυσκαμψία των αρθρώσεων
  • Μυϊκοί σπασμοί
  • Μυϊκή ατροφία
  • Μειωμένη κινητικότητα στα επηρεαζόμενα μέρη του σώματος

Το οίδημα και η αυξημένη ευαισθησία στο κρύο ή την πίεση, είναι συμπτώματα που παρουσιάζονται στην αρχή της πάθησης, ενώ τα υπόλοιπα συμπτώματα υποδηλώνουν ότι η ασθένεια βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο. Τα πιο πάνω συμπτώματα επικεντρώνονται συνήθως σε συγκεκριμένη περιοχή του σώματος, ωστόσο με την πάροδο του χρόνου επεκτείνονται και σε άλλες περιοχές. Σε κάποιες περιπτώσεις, το πολύπλοκο περιοχικό σύνδρομο πόνου μπορεί να καταστεί μη αναστρέψιμο.

Συμπτώματα

Αίτια Σύνδρομου Περίπλοκου Περιοχικού Πόνου

Μέχρι στιγμής δεν έχουν εξακριβωθεί πλήρως τα αίτια του πολύπλοκου περιοχικού συνδρόμου πόνου. Πιστεύεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις, η πάθηση σχετίζεται με νευρική βλάβη ή δυσλειτουργία στο κεντρικό ή στο περιφερικό νευρικό σύστημα. Η βλάβη μπορεί να προέρχεται από σοβαρό τραυματισμό, ή ακόμα και από έμφραγμα μυοκαρδίου, εγκεφαλικό επεισόδιο ή χειρουργική επέμβαση – καταστάσεις οι οποίες ενδέχεται να επιφέρουν τραυματισμό και φλεγμονή στο νευρικό ιστό. Τα αίτια αυτά πιστεύεται ότι προκαλούν την αίσθηση έντονου πόνου, ο οποίος είναι δυσανάλογος με τον αναμενόμενο για τα συγκεκριμένα ιατρικά προβλήματα.

Οι τραυματισμοί που σχετίζονται με το πολύπλοκο περιοχικό σύνδρομο πόνου μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Κατάγματα άκρων
  • Τραύμα από αμβλύ αντικείμενο
  • Τραυματισμό των αρθρώσεων
  • Μόλυνση και επακόλουθο τραυματισμό ιστού
  • Τραυματισμό μαλακών ιστών
  • Επιπλοκές χειρουργικής επέμβασης ή άλλης ιατρικής διαδικασίας

Το ιδιοπαθές πολύπλοκο περιοχικό σύνδρομο πόνου είναι σχετικά σπάνιο και πιστεύεται πως σχετίζεται με μέχρι πρότινος αδιάγνωστη πάθηση. Το σύνδρομο δεν θεωρείται κληρονομικό, αφού είναι πολύ λίγες οι μελέτες που το συνδέουν με γενετικούς παράγοντες.

Θεραπευτικές Επιλογές

Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα θεραπευτικών επιλογών που βοηθούν στην ανακούφιση του πόνου, σε ασθενείς με το εν λόγω σύνδρομο.

Φαρμακευτικές θεραπείες

Μέχρι στιγμής, υπάρχουν κάποια φάρμακα τα οποία μπορούν να συμβάλουν στη μείωση μερικών από τα συμπτώματα του συνδρόμου, και όχι στη μείωση του συνόλου των συμπτωμάτων. Τα μη-στεροειδή αντιφλεγμονώδη, για παράδειγμα, περιορίζουν τη φλεγμονή και τον πόνο μικρής ή μεσαίας έντασης. Τα κορτικοστεροειδή από του στόματος, χρησιμοποιούνται επίσης για την αντιμετώπιση της φλεγμονής και την ανακούφιση του πόνου. Τα μυοχαλαρωτικά φάρμακα χρησιμοποιούνται για τη δυσκαμψία των μυών.

Μη-επεμβατικές θεραπείες

Η φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει σε περιπτώσεις πρώιμης έναρξης του συνδρόμου, και ιδιαίτερα με θέματα κινητικότητας, ροής του αίματος, μυϊκής δύναμης, μυϊκού τόνου και δυσκαμψίας των αρθρώσεων. Η εν λόγω παρέμβαση μπορεί επίσης να ελαττώσει τις πιθανότητες των ασθενών αυτών για επιδείνωση του συνδρόμου.
Η τοποθέτηση επιθέματος Qutenza είναι μια πολύ καλή και ευρέως διαδεδομένη, μη επεμβατική προσέγγιση σε ασθενείς που δεν ανταποκρίνονται στην φαρμακευτική αγωγή ή σε ασθενείς που επιθυμούν πιο άμεσα αποτελέσματα στη διαχείριση του πόνου τους.

Επεμβατικές θεραπείες

Η διέγερση του νωτιαίου μυελού είναι μια θεραπεία η οποία συστήνεται για ασθενείς που δεν ανταποκρίνονται στις συντηρητικές θεραπείες αντιμετώπισης του πολύπλοκου περιοχικού συνδρόμου πόνου. Περιλαμβάνει τη χειρουργική εμφύτευση μιας μικρής συσκευής κάτω από το δέρμα του ασθενή, στην περιοχή της σπονδυλικής στήλης, η οποία τροποποιεί τα σήματα πόνου πριν φθάσουν στον εγκέφαλο, επιφέροντας έτσι την ανακούφιση από τον πόνο.

Εναλλακτικές θεραπείες

Στις εναλλακτικές θεραπείες που μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του πολύπλοκου περιοχικού συνδρόμου πόνου περιλαμβάνονται η βιοανάδραση και ο βελονισμός.