Ισχιαλγία

Ορισμός και συμπτώματα

Η ισχιαλγία δεν αποτελεί μια ξεχωριστή πάθηση, αλλά ένα σύνολο συμπτωμάτων που υποδηλώνουν την ύπαρξη κάποιου ιατρικού προβλήματος. Ο όρος ισχιαλγία αναφέρεται ουσιαστικά στον πόνο κατά μήκος του ισχιακού νεύρου, το οποίο είναι το μεγαλύτερο νεύρο στο ανθρώπινο σώμα.

Συγκεκριμένα, το ισχιακό νεύρο ξεκινά από την οσφυϊκή χώρα και καταλήγει στο πίσω μέρος του γόνατος. Όταν το νεύρο αυτό υπόκειται σε κάποιου είδους πίεση ή βλάβη, τότε εμφανίζονται τα συμπτώματα της ισχιαλγίας.

• Ετερόπλευρο πόνο στο γλουτό ή στο πόδι. Η ένταση και η συχνότητα του πόνου διαφέρει από ασθενή σε ασθενή.
  • Πόνο που επιδεινώνεται κατά το κάθισμα, ή ακόμα και κατά το φτέρνισμα ή το βήξιμο
  • Μυρμήγκιασμα ή αίσθημα καύσου στο ένα πόδι
  • Μούδιασμα στο ένα πόδι
  • Μυϊκή αδυναμία ή μυϊκές κράμπες στο ένα πόδι

Η συχνότητα της ισχιαλγίας είναι αυξημένη σε άτομα μέσης ηλικίας.

Συμπτώματα

Αίτια Ισχιαλγίας

Το πιο κοινό αίτιο της ισχιαλγίας είναι η κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου στην οσφυϊκή μοίρα η οποία μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό στη ρίζα του ισχιακού νεύρου.

Κάποια άλλα αίτια που προκαλούν πίεση ή φλεγμονή στη ρίζα του ισχιακού νεύρου και συνεπώς ισχιαλγία είναι:

• Η εκφυλιστική δισκοπάθεια: Ο εκφυλισμός των δίσκων της σπονδυλικής στήλης, συνήθως λόγω ηλικίας
  • Το σύνδρομο του απιοειδούς μυός: Μια κατάσταση στην οποία παρουσιάζονται σπασμοί στον απιοειδή μυ, που επηρεάζουν το ισχιακό νεύρο
  • Η οσφυϊκή σπονδυλική στένωση: Μια κατάσταση η οποία προκαλεί πίεση στο ισχιακό νεύρο, στο σημείο όπου εξέρχεται από το σπονδυλικό σωλήνα
  • Η σπονδυλολίσθηση

Θεραπευτικές Επιλογές

Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα θεραπευτικών επιλογών για την αντιμετώπιση του πόνου σε ασθενείς με ισχιαλγία.

Συντηρητικές, μη-χειρουργικές θεραπείες

Οι περισσότεροι ασθενείς με ισχιαλγία ανταποκρίνονται σε αυτού του είδους τις θεραπείες, οι οποίες περιλαμβάνουν συνήθως την εφαρμογή εναλλάξ θερμότητας και κρύου στην περιοχή για 20 λεπτά ανά δύο ώρες, τη λήψη μη-συνταγογραφούμενων αντιφλεγμονωδών φαρμάκων και τη φυσικοθεραπεία.

Οι ειδικές φυσικοθεραπευτικές ασκήσεις για την ισχιαλγία, όπως τα τεντώματα, η ενδυνάμωση των μυών και η ήπια αερόβια άσκηση, είναι αποτελεσματικές τόσο στην ανακούφιση του πόνου όσο και στην πρόληψη μελλοντικών επεισοδίων ισχιαλγίας.

Σε περιπτώσεις όπου παρουσιάζονται πιο σοβαρά ή χρόνια συμπτώματα, ενδέχεται να χορηγηθούν μυοχαλαρωτικά, στεροειδή, αντικαταθλιπτικά, οπιοειδή ή αντιεπιληπτικά φάρμακα.

Επιπλέον, οι ασθενείς αυτοί μπορούν να επωφεληθούν από επισκληρίδιες εκχύσεις στεροειδών στη γύρω περιοχή, με στόχο τον περιορισμό της φλεγμονής. Συγκεκριμένα περίπου το 50% των ασθενών που υπόκεινται σε επισκληρίδιες εκχύσεις στεροειδών αναφέρουν κάποια ανακούφιση από τον πόνο.

Επεμβατικές θεραπείες

Οι χειρουργικές θεραπείες ενδείκνυνται σε ασθενείς που παρουσιάζουν σταδιακή επιδείνωση των συμπτωμάτων ισχιαλγίας, χρόνιο πόνο ή πιο σοβαρά συμπτώματα, όπως ακράτεια ούρων ή κοπράνων. Οι κύριες επεμβατικές θεραπείες για την ισχιαλγία είναι:

• Η μικροδισεκτομή: Μια ελάχιστα επεμβατική τεχνική, κατά την οποία αφαιρούνται τμήματα του επηρεαζόμενου δίσκου, κυρίως σε περιπτώσεις δισκοκήλης.
  • Η οσφυϊκή πεταλεκτομή (αποσυμπίεση): Η αφαίρεση του πετάλου (πίσω μέρους) του σπονδύλου που προκαλεί τη σπονδυλική στένωση και η αποσυμπίεση του ισχιακού νεύρου.

Εναλλακτικές θεραπείες

Οι εναλλακτικές θεραπείες συστήνονται σε ασθενείς με ισχιαλγία που επιθυμούν να αποφύγουν τις φαρμακευτικές αγωγές, την έκχυση στεροειδών ή τις χειρουργικές θεραπείες ή πολλές φορές συστήνονται σαν επικουρικές επιλογές των πιο πάνω.

Μερικές από τις πιο κοινές εναλλακτικές θεραπείες που χορηγούνται από ειδικά καταρτισμένους επαγγελματίες είναι ο βελονισμός, η χειρομάλαξη (μασάζ στην περιοχή) και η φυσικοθεραπεία.

Άλλες εναλλακτικές θεραπείες περιλαμβάνουν το γιόγκα, τη βιοανάδραση και η διαδερμική ηλεκτρική νευρική διέγερση (TENS).